رضا براری؛ لاله جمشیدی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی بین کارکنان دانشگاه مازندران اجرا شد. روش پژوهش، همبستگی و بهطور مشخص از نوع معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری این پژوهش حدود 400 نفر از کارکنان دانشگاه مازندران است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای مدیریت دانش نوناکوکه دارای چهار بعد برونیسازی، ترکیب، برونیسازی ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی بین کارکنان دانشگاه مازندران اجرا شد. روش پژوهش، همبستگی و بهطور مشخص از نوع معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری این پژوهش حدود 400 نفر از کارکنان دانشگاه مازندران است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای مدیریت دانش نوناکوکه دارای چهار بعد برونیسازی، ترکیب، برونیسازی و اجتماعی سازی است و پرسشنامۀ نوآوری سازمانی که دارای سه بعد تولیدی، فرایندی و اداری است استفاده شد. این پرسشنامهها بین 189نفر از کارمندان توزیع شد. پایایی پرسشنامههای مدیریت دانش و نوآوری سازمانی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ۹۴۵/0و ۹۴۴/0 تعیینشده است.یافتههای پژوهش نشان داد که همۀ مؤلفههای مدیریت دانش و نوآوری سازمانی دوبهدو باهم همبستگی دارند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است و نوآوری سازمانی بهخوبی از طریق مدیریت دانش تبیین شده است و به عبارتی مدیریت دانش تأثیر مستقیم و مثبت و معنادار بر نوآوری سازمانی دارد.